Misshandel! Polis!


En av de saker jag avskyr mest av alla de otaliga saker jag avskyr -  är människor som inte kan stava. Dyslektiker - ja okej - men inte fan kan större delan av sveriges befolkning vara dyslektiker??? Hur jävla svårt är det egentligen? Är den svenska skolundervisningen så satans undermålig att människor stavar sämre än vad jag gjorde i första klass? Eller rättelse - jag har ALDRIG stavat så illa. Jag kan stava allt. Utom almenacka. Almanacka. Vad heter det? Det lyckas inte fastna av någon anledning. Ungefär som att jag aldrig i mitt liv kunnat eller kommer att kunna lära mig - att säga "Suggestion". Enkelt, man ersätter eller säger det på engelska. Men för att återgå till språket i skrift. Visst - jag stavar fel. PÅ FINSKA. Inte svenska. Aldrig. Never. Inte en chans. Jag kan skriva för fort, och därmed åstadkomma en del stavfel, men det korrigerar jag i stort sett alltid. Om jag orkar. Men STAVFEL? Så pinsamt. Och talfel. Jag hatar folk som försvenskar engelska uttal. Egennamn är egennamn. Ge fan i att försöka ge dem en svensk klang som ändå bara låter så för jävla illa. Och alla puckade rednecks som inte förstår att det är so lowclass att ge sina ungar engelska namn... för de låter ju för fan ändå förjävligt när den jädra svenne misshandlar ordet på väg ut - speciellt om det är mina krokar av sverige - skånsk engelska - sucks big time.
Jag avskyr rednecks också. Och skåningar. Usch.

Men stavfel.. för i helvete. Det heter inte cyckel eller oranga eller sommrig! Man SER ju att det heter cykel, orange (även i plural) och somrig! Men det jag har stört mig allra mest på sistone - för man ser det så ofta - är särskrivning.
Särskrivning... detta efterblivna fel får håren att resa sig på mina armar och kräkreflexen att darra.
Jätte söt. Super god. Ny badad. Jag dör! Inte nog med att det ser så estetiskt illa ut att man vill spy - dessutom ändrar det  innebörden av meningen så att det blir åt helvete fel. Blir ju syftningsfel!!! *Sliter håret och skriker okontrollerat*
Lär er för helvete. Sammansatta ord skriver man inte isär! Det heter jättefin, skitgod, nypermanentad, superförbannad och så vidare! Ibland ser man till om med riktigt märkliga exempel då folk delar på ett ord som inte ens är sammansatt.

Och det där med dubbel-m. Suck. Har ni fel på ögonen? Det ser väl vilken neandertalmänniska som helst att sommrig ser konstigt ut? Eller? Tydligen inte. Hör ni inte skillnad på tyngden av mdammar och somrig?

Jag kan ingen grammatik. Jag kan inga regler, jag behöver det inte, jag går helt och hållet efter sunt förnuft. Jag tror att min hjärna är beskaffad så att ser jag stavningen av ett ord en gång, så stavar jag det aldrig fel efter det.
Jag tycker att man borde kunna se att det ser konstigt ut när man stavar så illa. Men det kanske inte andra gör. Jag vet inte. Stör mig gör jag iallafall. Kopiöst.

Spöstraff på sånt.

Kommentarer
Postat av: Isa Decadent

Agreed, slarvfel i all ära, men vissa stavfel är så fruktansvärt illa att man vill gråta.

2008-06-11 @ 13:58:30
URL: http://isadecadent.blogg.se/
Postat av: Maarit

Gråta? Slå ihjäl menar du.

2008-06-11 @ 14:03:16
URL: http://bambikill.blogg.se/
Postat av: Molly

jag vågar aldrig hålla med när det gäller såna här inlägg, även om jag också kan störa mig på stavfel och särskrivningar :D men så tänker jag på alla stavfel och grammatiska fel jag själv gör, både medvetna och omedvetna :$ haha!

2008-06-12 @ 21:19:23
URL: http://desi.blogg.se/
Postat av: Maarit

Nej jag vet - jag tänkte på det först - skriver jag ett sådant här inlägg - så kan jag lova att jag stavar fel bara för att... Men neeh - jag är ju fullkomlig! ;) Nämnde jag att jag har megalomani? Hehe

2008-06-12 @ 21:40:58
URL: http://bambikill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0