Generation Ironi

I don´t get it. Varför gilla något man egentligen inte gillar bara för att det är cool och inne? Då syftar jag inte så mycket på de korkade fåren som säger BÄ utan mer på fenomenet att kulturelitister lite ironiskt gillar "fula" saker. Typ som att döpa sina ungar till corny rednecknamn för att visa att man har så mycket självdistans att man kan driva med det oförfinade genom att använda det. Eller folk som hypar skitdålig musik eller astöntiga personer bara för att det på något sätt skulle vara häftigt? Jag fattar inte! Förklara! Vad är det som är bra med Britney Spears till exempel? Hon är väl ironigullets stora ikon - ALLA älskar Britney. Det är INNE att gilla Brittan. Varenda jävla hipp jävel älskar Britney. VARFÖR?
Vi snackar om en nasty (ful - jag tycker faktiskt det) rednecklolla som är mer än lovligt efterbliven, är totalt på dekis - super knullar runt, visar fittan och uppenbarligen lider av psykisk ohälsa och är en sugig morsa. Vad är coolt???? UPPLYS MIG! Jag nämnde inte ens musiken, därför att den inte känns relevant i sammanhanget, musiken nämns aldrig. Men om man ska ta med den biten - den suger också. Någon trallig grej har hon åstadkommit, men resten? GLÄH. Jag kan förstå att korkade småbrudar och pentaboys diggar skiten, att glida med fossingarna till på knattediscot, men vuxna människor som ska föreställas ha smak och vara lite smartare än så?
Eller ja, det finns två sorter av fans av det dåliga, (förutom de som uppenbarligen har dålig smak och fantasi såklart) å ena sidan har vi de som vill göra någon jävla statement -  de smakfullas revolution - kolla! Jag kan visst släppa loss och gilla skit - jag vet att det är skit och jag älskar det och hon är så cooool! Hm. Jag är inte imponerad. Kan snarare uttrycka det som att jag känner en viss bismak av skitsnack. För jag tror inte att folk (de vettiga då alltså - keep in mind) egentligen är så jävla stjärnögda över vraket till lantis som Britney utgör. Det är ungefär lika vrickat som att göra sig korkad för att det är sött... Men sen har vi de ironiska jävlarna, som är sju resor värre... att säga att man gillar henne är som  ta sin elitism till en ny nivå - att ironisera över hur jävla dåligt det är. Så töntigt. Det stör mig.
Elitist är jag, men jag är ingen falsk sådan.
Jag blir fan bara förvirrad av folk. De är störda.

En annan sak jag har noterat att folk ironiskt gillar är färgen rosa.
"Råååååsa, så fiiiiint, gud vad kitsch!"
Säger en människa att något är kitschigt betyder det översatt att de tycker att de egentligen är svinfult men de kommer att älska det för att det är obliged.

Öht är det rätt inne just nu att göra sig rolig på tings bekostnad utan att vara elak, utan genom att ironiskt tycka om det.
Vad det än gäller.
"Åh GUD vad jag älskar husmanskost! Så genuint och pittoreskt!"

Vad jag tror är att vi i vår desperation att hitta nya trender tvingats gå tillbaka i våra egna fotspår och återupptäcka det vi redan gjort.
Men för att inte tappa vår mask och hippa cover, måste vi göra det lite ironiskt.
För att ingen ska tro att vi egentligen är töntar och tro att vi faktiskt gillar det på riktigt.


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag gillar faktiskt rosa. Men det har jag alltid gjort. Gör det mig omodern för jag gilla det förra året oxå? ;) När ska du vara med i tv??

2009-01-05 @ 18:04:05
Postat av: Maarit

Oh, jag älskar också rosa. Always. Men jag gillar inte dem som gillar det för att det är lite... ja... tacky :)

su. Jag bangade ur - jag fick fullständig panikångest över att behöva visa mig i tv och mailade tillbaka (vågade inte ens ringa) och sade att jag hade ändrat mig. Inte hört av dem sedan dess... Hoppas de noterat det så jag inte behlver prata med dem och erkänna per telefon att jag inte vågar... Skäms

2009-01-05 @ 19:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0