Sevärt och spolvärt

Barnhemmet (El Orfanato) - Överskattad överskattad överskattad. Blivit rekommenderad denna från flera håll, så jag fick ju ge det en chans. En familj flyttar in i ett gammalt barnhem för att starta en skola för handikappade barn. Snart märker de att deras sons osynliga vänner verkar vara verkligare än de trott. Och blablabla ungefär. Men den var okej och inget mer. Sött och lite kusligt, som spökhistorier på sommarlägret. Lyckades inte få mig att rysa en enda gång, och jag satt faktiskt och gäspade. Det enda som var obehagligt var den äckliga ungen i masken. Han var ju fan sötare utan mask. Storyn var tunn och ogenomarbetad, slutet lite förvånande men ändå inte speciellt nyskapande. Nja helt enkelt. Tämligen ointressant...

A home at the end of the world - Såg jag på tv ikväll då den lät hyfsat intressant. Och jag blev förälskad. Boken är beställd från adlibris redan, cirkum fem minuter efter att filmen var slut. Bobby och Jonathan är bästa vänner under sin uppväxt på 70-talet - och står varann nära, som bröder, och ännu lite närmare än så. De är varandras första kärlek, men med tiden skiljs deras vägar åt och de lever olika liv. I mitten av åttiotalet när Bobby söker upp Jonathan för att få bo hos honom ett tag förändras deras liv då Bobby flyttar in permanent hos Jonathan och hans rumskamrat Claire. Claire är kär i Jonathan, Jonathan i Bobby, och Bobby blir kär i Claire. Lite som "Trekant", men bara så mycket finare och mer finstämd. Jag blev upp över öronen kär i Colin Farrells (hör och häpna) Bobby - som jag skulle gifta mig med om han fanns på riktigt. Duktiga skådespelare i en vacker och engagerande film, även om den kanske kunde varit mer utforskande av karaktärerna. Jag kan inte vänta på att få läsa boken av Michael Cunningham....
Som fan av bra film, intressant skådespeleri och dessutom en faghag av stora mått mätt... klockrent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0